Pandemi öncesiydi sanırım. Çengelköy de Çınaraltı Çay Bahçesinde eşimle ve kızımla çay içtikten sonra otobüs durağına doğru yürürken (Boğaz da bir yerlere giderken otomobil büyük sıkıntı oluyor; yaşasın toplu ulaşım) bir duvar dibine dizilmiş kitapları gördüm. Kitap gördü mü her şeyi bir kenara koyan ben tabi ki duvarın üstüne dizilmiş o inci tanelerini incelemeye başladım.
Sahaf çıkıp geldi. Neşeli, konuşkan, sahaflığı bilen otuz yaşlarında güler yüzlü bir kişi vardı karşımda. Başka kitaplarda var deyip, beni peşine kattı. Küçük bir dükkân her yer kitap. Yığınların arasından birkaç kitap seçtim (eşim düzeltti tam on sekiz kitap almışım), o küçücük dükkânın içinde biraz loş tarafında bir yığın vardı. Biraz karıştırdım, elime siyah fon kâğıdı üstünde BRUEGEL yazan ve Körün Kıssası isimli tablosunun siyah beyaz görüntüsünün olduğu bir şey geldi. Bunu da kitaplardan ayrı olarak aldım.
Eve gelince diğer kitaplardan önce bu siyah fonlu kitap-cık ile bir köşeye çekildim. Büyük olasılıkla Tekstil Meslek Lisesinde okuduğunu tahmin ettiğim Gönül Bektaş isimli (okul numarası 1700) bir öğrencinin ödev dosyası ile karşılaştım. Daktilo ile özenle yazılmış Pierre Bruegel Hakkında bilgiler Kudurmuş Margot, Düğün Yemeği, Karda Avcılar ve Karnaval Eğlenceleri ile Oruç Gününün Çakışması tablolarının siyah beyaz kartpostallarının yapıştırıldığı bu çalışma kaynak kısmında yazdığı gibi En büyük Ressamlar ‘dan Hollandalı büyük ressamı anlatan bir broşür gibi oluşturulmuştu.
El emeği bu çalışma kütüphanemde olan eser; onu tanıtmak için yazılan; “Sanatı kadar, kendi de garip yaradılışlıdır” bu ilk cümle gibi garip yaradılışlıdır. Tam da Bruegel’e yakışır türden.
Köylülerin ressamı, İhtiyar Matrak Bruegel, Hollanda’nın kuzey kıyılarından Flanders bölgesinde tarihin en karanlık, en buhranlı döneminde savaşlar ve yağmalar arasında resim yapmış, ömür tüketmiştir.
Comments